Off White Blog
Expedice na palubě superyacht

Expedice na palubě superyacht "Latitude", zkoumání norské Arktidy

Duben 8, 2024

Po dvou po sobě jdoucích průchodech známým severozápadním průchodem v letech 2014 a 2015 jsem byl úplně fascinován údivem arktických oblastí. Slyšel jsem jen o souostroví Špicberky, ale čím víc jsem o tom četl a dozvěděl se, tím více jsem byl rozhodnut strávit alespoň jedno další léto v arktické oblasti, ale tentokrát norskou Arktidu.

Nalodili jsme se do Latitude 8. července 2016 ve Stockholmu ve Švédsku a po krátké plavbě do Kodaně, kde jsme vyzvedli pár hostů, jsme se plavili do Bergenu na jihozápadě Norska. Z Bergenu jsme vzali zbytek měsíce července, abychom se pomalu plavili po západním pobřeží Norska a objevovali fjordy, jako je Geirangerský fjord a Trollfjord, až k souostroví Lofoten, které je známé svou charakteristickou krajinou s dramatickými horami vedoucími dolů do chráněných zátok. a až do Tromsø v severním Norsku. Tromsø je známý jako kulturní centrum nad polárním kruhem a je oblíbeným cílem pozorování polárních světel.

Po několika dnech v Tromsø jsme se vydali překročit Severní oceán k souostroví Svalbard, známému také jako Spitzbergen. Cestou na Svalbard jsme se zastavili na malém ostrově zvaném Bjørnøya, známém také jako Bear Island. Bjørnøya je přírodní ptačí rezervace s vysokými útesy, kde najdete hnízdní kolonie Auks, Kittwakes černé, Guillemots a Puffiny. Bjørnøya je zřídka, pokud vůbec, navštěvována kolem lodí a neexistují žádné turistické výlety do Bjørnøya. Našli jsme však zbytky ruské rybářské lodi, jejíž posádka se bavila, a pak jsme se opili a zakotvili na lodi, která je nyní trvalou součástí ostrova.

Po dvoudenní zastávce v Bjørnøya, hlavně kvůli počasí, jsme odešli do Svalbardu a jeho hlavního města Longyearbyen, kam jsme dorazili 3. srpna. Longyearbyen je považován za hlavní město Svalbardu as populací těsně přes 2 000 je rozhodně centrum činnosti v souostroví. Existují muzea, dobré nákupy, galerie a dobrá infrastruktura pro podporu turistických aktivit. Je to pozoruhodné, s ohledem na velikost populace. K dispozici je dokonce restaurace s hvězdičkou Michelin a hospoda, která je hodnocena jako restaurace s 6. nejlepším barem na světě! Hlavní sezónu musí vidět mnoho turistů.

Několik týdnů před tím, než jsme se tam dostali, jsme navázali kontakt s Jasonem Robertsem, který má sídlo ze Svalbardu a který pracoval s Sirem Davidem Attenboroughem zhruba 30 let na výrobě dokumentů jako Frozen Planet, Human Planet atd. Jason byl velmi nápomocný a navrhl, abychom si na cestu vzali jednoho z jeho kolegů, Einaara, mladého Nora. Bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké jsme kdy učinili, protože Einaarova znalost souostroví a jeho divoké zvěře byla nezbytná. Jako bonus měl skvělou osobnost a vycházel se všemi na palubě. Pro každého, kdo plánuje navštívit Arktidu, bych velmi doporučil navázat kontakt s Jasonem Roberts Productions ve Svalbardu.

Měli jsme několik hostů, kteří nás museli opustit 9. srpna, a tak jsme si výletní plán rozdělili na dvě části. První byla pětidenní plavba po západním pobřeží souostroví a zpět do Longyearbyenu. Druhým bylo sedmnáctidenní protisměrné oběžnictví celého souostroví, včetně vedlejšího výletu do velmi zřídka navštíveného ostrova (bylo nám řečeno, že jsme třetí loď, která kdy navštívila) ostrov Kvitøya a krátkou návštěvu arktického ledu balení severně od 81 stupňů severní šířky.

První den nás zavedl do Krossfjordu v severozápadním národním parku Spitzbergen. Krossfjord je dlouhý 30 km s různými větvemi, nádhernou scenérií s četnými ledovci a mnoha atraktivním výletním místem. Celý den jsme zkoumali různé sousední fjordy, Möllerfjorden, Mayerbukta a dokonce se nám podařilo vyšplhat na ledovec plovoucí ve větvi Fjortende.

Z Krossfjordu jsme se plavili do Magdalenefjordu, který odbočuje asi 10 km přímo do pobřeží. Tento fjord je obecně přístupný po celý rok a byl oblíbený u velryb v 17. století. Má záliv Trinityhamna, chráněný poloostrovem Gravneset, který poskytuje dobré útočiště pro navštěvující lodě. V roce 1977 byl v Magdalenefjordu zabit rakouského horolezce ledním medvědem a tady jsme také viděli velkého ledního medvěda, který jasně spočíval na své cestě na sever, kam se ledová obálka ustoupila. Vydali jsme se na výjezd do tendru do Amsterdamøya, pojmenovaného po nizozemských velrybářech, kde jsme viděli samotnou velkou skupinu Walrusů.

Další zastávka byla Raudfjord, první fjord na východ, když sledujete Spitzbergenovo severní pobřeží od západního rohu. Je dlouhá asi 20 km s řadou postranních zátok s otelícími ledovci a mělkou vodou. Vzali jsme nabídku a přistáli v Alichamně, kde jsme vyrazili asi 14 km po velmi skalnatém terénu na druhou stranu fjordu, kde jsme zapálili oheň ohněm naplaveným dřívím, než se nabídka rozběhla a zvedla nás. V tu noc všichni spali velmi dobře!

7. srpna jsme šli do Trygghamny a vydali jsme nabídku do Alkepynten s velkolepými 100 metrů vysokými útesy, které jsou ideální pro hnízdní ptačí kolonie. Šli jsme tam, abychom zjistili, zda dokážeme najít a vyfotografovat polární lišku, o které je známo, že se zdržuje na úpatí útesů, aby chytila ​​mladé Guillemoty nebo Aukse, kteří se pokoušejí o svůj první let, ale kteří se nedostanou až k moři!

Tito ptáci poskytují liškám poslední šanci ukrást nějaké jídlo na zimu.V ten den jsme bohužel neviděli žádnou lišku, i když jsme narazili na docela málo sobů.

Poslední den, než jsme se vrátili zpět do Longyearbyenu, abychom odešli někteří odcházející hosté, jsme se zastavili v Pyramidenu, opuštěném městě původně vybudovaném Rusy pro těžbu uhlí. Když se těžba uhlí stala neekonomickou, jednoduše opustili toto město v roce 1998 a nyní stojí jako město duchů, ale s fungujícím hotelem se šesti Rusy, kteří tam žijí. Ve skutečnosti jsme šli a dali si drink u ruské vodky v baru. Z Pyramidenu jsme navštívili nedaleký ledovec, kde jsme byli schopni vyšplhat nahoru a procházet se po těle ledovce v kanálu tající vody. Jde o zcela jedinečný zážitek, protože je obklopen ledově modrým tunelem ledovcového ledu. Z druhé strany se nám podařilo dostat na vrchol ledovce, odkud jsme dostali nějaké dobré dronové záběry a fotografie.

Poté, co naši hosté odešli 9. srpna, zůstali jsme v Longyearbyenu několik dní, protože počasí na východním pobřeží souostroví, kam jsme zamířili, bylo nepříjemné. V Longyearbyenu jsme se vydali na několik procházek, navštívili arktická muzea, nakupovali a vyzkoušeli všechny své restaurace.

11. srpna v 19 hodin jsme opustili Longyearbyen a dorazili do Bellesundu v 1:30. Bellesund je vstup do fjordového systému s několika pobočkami sahajícími až do 80 km do vnitrozemí. Šli jsme na dlouhou túru do dvou loveckých chatek v Camp Milar. To byl náš šťastný den, protože kromě mnoha sobů a nějaké akce se dvěma Špejlemi, kteří neustále útočí na nás a našeho drona letecky, jsme také narazili na matku polární lišky se třemi mláďaty. Strávili jsme několik hodin jejich fotografováním jak našimi fotoaparáty, tak dronem.

13. srpna jsme se plavili na Hornsund, nejjižnější fjord Svalbardského souostroví a někteří si myslí, že nejkrásnější. Má osm velkých ledovců s otelícími frontami podporovanými některými velmi působivými horami včetně Horsundtindu, třetí nejvyšší hory souostroví. Kombinace vrcholů a ledovců poskytuje nádhernou krajinu. Vzali jsme naši nabídku a navštívili ledovce v Bergerbukta, Brepollen a Storbreen a vyrazili na neuvěřitelnou formaci hornin, které lze popsat pouze jako arktický Stonehenge. Cestou jsme viděli více sobů a lišek.

Další den jsme měli v plánu jít na ostrov Edgeøya, kde jsou útesy s ptačí hnízdou, o nichž je známo, že lední medvědi vyšplhají, když je nedostatek potravy, aby jedli vejce a kuřata z hnízd. Bohužel počasí bylo špatné a my bychom nenašli bezpečné kotvení v Edgeøya, takže jsme to přeskočili a pokračovali do Barentsøya a Dorstbukta, kde jsme viděli dva lední medvědy chůzi po břehu.

Jedním z nejpamátnějších okamžiků výletu byla návštěva Viberbukty a cesta přes veškerý drsný led k masivnímu ledovci Brassvell, který je součástí ledovcového systému tvořeného 170 km ledových útesů. Z vrcholu ledovce mělo několik obrovských vodopádů, aby se opravdu nezapomenutelný pohled.

16. srpna jsme se vydali na „Bílý ostrov“, Kvitøya, ale cestou jsme se rozhodli zastavit na severním cípu Storøya. Tyto dva ostrovy jsou nejvzdálenějšími body souostroví, z nichž Storøya, menší ostrov je pouze 40 km2. Dorazili jsme v 21:30 a šli jsme na průzkum s nabídkou. Jak se ukázalo, bylo to velmi aktuální, protože jsme spatřili dva lední medvědy a jeden z nich docela blízko mrože. Bylo to tak zajímavé, že jsme se do Latitude nevrátili až po 3. hodině ráno. To byla výhoda 24hodinového slunce, mohli jsme dělat, co jsme chtěli, kdykoli jsme chtěli. Strávili jsme další den v Storoya, než jsme pokračovali do Kvitøya. Přibližně 99 procent Kvitøya, která má rozlohu 700 km 2, je pokryto ledovou čepicí a jsou zde pouze tři velmi malé porce bez ledu. První zastávku jsme provedli v Andréeneset, jednom z míst bez ledu, ale bylo tam příliš mnoho otoků, a přestože jsme viděli nějaké mrože a jednoho mrtvého ledního medvěda, přesunuli jsme se na severovýchodní konec ostrova do Kræmerpynten, kde jsme strávil dva dny.

Zatímco jsme v Kvitøya, udělali jsme docela trochu pěší turistiku a zkoumání s nabídkou. Ve vodě bylo spousta drzého ledu a mnoho matek mrožů se svými malými dětmi. Viděli jsme také čtyři lední medvědy (dva z nich nás stopovali, když jsme chodili na ledovec!) A také tři mrtvé lední medvědy. Medvědi buď zemřeli hladem nebo snad zraněním utrpěným při pokusu o útok na mrož. Matky mrožů s mladými mohou být velmi nebezpečné a zaútočí a zraní nebo zabijí lední medvědy. Na konci jedné túry, když jsme šli až na vrchol ledovce, jsme sestoupili do jedné z oblastí bez ledu na Kvitøya a zapálili oheň. S modrou oblohou bylo tak příjemné a teplé, že jsme se rozhodli u grilované večeře u ohně. Šéfkuchař si vzal člun, aby se vrátil do Latitude, aby získal jídlo a zásoby, a zatímco jsme na něj čekali, velký mužský lední medvěd vyskočil docela blízko k nám. Zřejmě vyšel z vody na druhé straně, kde se pravděpodobně pokoušel lovit mrože nebo tuleně. Začal být docela zvědavý a začal se k nám přibližovat, takže jsme museli opustit naše plány na večeři na grilu. Během příští hodiny poskytl několik velmi pěkných fotografických příležitostí, a pak jsme se vrátili do Latitude, když vyšplhal po ledovci téměř přesně stejnou cestou, jakou jsme se vydali sestupovat. Kvitøya byl jasně vrcholem výletu a bylo nám líto, že jsme ho nechali opustit, ale počasí se začalo měnit a chtěli jsme zjistit, zda se nám podaří dostat se na polární ledovou polici asi sto mil severně od vrcholu souostroví Svalbard.

Kvitøya jsme opustili 20. srpna v husté mlze a velmi špatné viditelnosti.Bylo těžké jít kvůli přítomnosti hodně ledu ve vodě. Dostali jsme se na polární ledovou polici asi o 20 hodin později a pak jsme strávili dva dny v ledu. Je nemožné ukotvit se tam, protože voda je příliš hluboká, takže jsme vyvinuli techniku, kde bychom se jednoduše „zavěsili“ k velké ledové kře a pak s ní unášeli. Dokonce se nám podařilo vystoupit na ledovou krevičku a vyfotografovat několik fotek, zatímco dívky hula- hoopovaly, a dva lidé stáli v hlídce puškami v případě útoku ledního medvěda !! Byl to docela úžasný zážitek.

23. srpna jsme opustili polici s ledem a plavili se do oblasti Woodfjord a do Liefdefjordu, který je mezi návštěvníky velmi oblíbený díky své mimořádné přírodní kráse a mnoha možnostem výletů. Po zakotvení poblíž Sørdalsbukty jsme navštívili ledovec Monako a po večeři jsme se vydali na mimořádnou „pláž“ pod obrovskou rudou horu. Udělali jsme oheň a opékali marshmallows a sledovali měnící se barvy, jak se slunce pomalu pohybovalo z jedné strany na druhou, aniž by nikdy zapadalo. Když jsme seděli u ohně, polární liška vyskočila na hlavu vzhůru, ale byla příliš plachá na to, aby se přiblížila. Vůně jídla byla možná příliš velká na to, aby se alespoň nepodíval. Tento oheň pod rudou horou byl další z nezapomenutelných událostí výletu!

Poté, co jsme 24. srpna opustili Liefdefjord, jsme narazili na docela drsné moře a špatné počasí, takže jsme se vklouzli do útočiště v Magdalenefjordu na západním pobřeží, kde jsme se vydali na první část cesty. Jakmile se počasí zlepšilo, odešli jsme a vydali se do Ny Alesund, jednoho z osad, který stále používají výzkumné stanice zřízené mnoha zeměmi včetně Číny, Japonska, Indie, Itálie a koordinované Norským polárním institutem. Ny Alesund je nejvyšší bod lidského bydlení na Zemi a je jedním z nejdůležitějších míst v historii průzkumu severního pólu. V létě zde pracuje asi 150 vědců z různých zemí, kteří shromažďují údaje o ledu a divoké zvěři. Stálá populace je jen 40 lidí, kteří tam zůstávají po celý rok.

Poté, co jsme strávili o něco déle než jeden den v Ny-Ålesundu, jsme se konečně vydali na cestu zpět do Longyearbyenu, velmi dobře si uvědomili, že jsme právě dosáhli toho, co málo udělalo dříve: úplné oběhnutí na souostroví Svalbard se zastávkou v polici Polar Ice . Latitude byla nyní blíže k severnímu pólu než jakákoli jiná soukromá jachta. Když jsme se zastavili na ledové kře, byli jsme 400 mil od severního pólu.

Tento článek byl poprvé publikován v Yacht Style 37.